Friday 4 May 2012

Serius Cool - Percutian Di Dalam Gunung Berapi Iceland (11 Gambar)


Awesome!

Percutian ke Eropah? Ramai orang dah buat. Percutian ke kepulauan Maldives? Sesetengah orang dah buat. Percutian ke Angkasa Lepas? Sheikh Muzapfar Syukor dah buat. Bagaimana pula dengan percutian didalam kawah gunung berapi? Berapa ramai orang yang anda kenali mengaku pernah melakukannya? Di Reykjavik Iceland anda boleh melawat bahagian kubah magma Gunung Berapi Thrihnukagigur. Thrihnukagigur kali terakhir meletus 4000 tahun yang lalu dan kini tidak lagi aktif. Tahukah anda di Iceland terdapat 130 gunung berapi dan hanya 18 yang masih aktif? Thrihnukagigur unik kerana anda boleh memasuki kubah magmanya. Selalunya selepas ledakan kubah magma akan runtuh dan anda hanya boleh melihat CALDERA yang ditinggalkan. Antara caldera yang paling terkenal didunia ialah Tasik DanauToba di Indonesia. Di Thrihnukagigur anda akan turun sedalam 120 meter kedalam kubah magmanya. Didalam kubah magsa sebesar 70x50 meter ini anda boleh melihat sendiri bagaimankah rupa dalamanan sebuah gunung berapi. Kalau berminat silalah ke Thrihnukagigur sekarang kerana lawatan hanya dibenarkan pada waktu musim panas. Ini adalah kerana hanya ketika musim panas bahagian dalamnya "cukup panas" untuk dilawati iaitu pada suhu 6 darjah selsius. Pada waktu musim sejuk takiut yang melawat beku didalamnya. Setiap pelawat akan menghabiskan masa sealam 6 jam untuk meneroka kubah magma ini.

Seems like fun. Sesiapa yang sudah bosan dengan percutian yang biasa-bisa, pastinya tak akan melepaskan peluang melawat Thrihnukagigur yang semestinya luar biasa!






Laporan asal IBTimes

16 comments:

  1. brapi bak ang ... 1st !!!

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. hahahahaaha²..bila NERD ter"obses" nak jadi pertama

      Delete
  3. Apasal ni penulis..... Banyak sangat kesilapan ejaan dan ayat. Kena hati-hati juga dengan ejaan tu bro... Maaf yah, thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. smell newbie here

      buu dewata typo sejak azali lagi dari hasil didikan lim kok wing

      Delete
    2. harap kaji dulu page ni.. g tgk posting laen.. kalau xde typo tu maknaya bukan obe yang tulis.. haha.. raja segala typo di alam semesta..

      Delete
    3. Amat menghargai jasa tuan punya blog, dari blog ni banyak info yang kita dapat. Sebagai menambah baik dan mutu keunggulan blog serius nie... Biarlah bahasa yang digunakan adalah bahasa Malaysia. Mungkin maklumat atau asal cerita adalah dari blog lain, tapi kan lebih baik kalau dapat diterjemahkan dengan baik dalaam bahasa Malaysia. Selain tu dapat memertabatkan lagi bahasa kita.

      Delete
    4. MEMARTABATKAN. bukan memertabatkan.
      mohon NIE diharamkan daripada diguna di malaysia . perosak bahasa .
      typo much

      Delete
    5. oh gogo.anda seorang yang berbudi sungguh bicaranya like a sir..akan tetapi blog ni sememangnya penuh dengan unsur negatif perkauman, keagamaan,MILF dan LGBT yg melampau.bkn setakat typo semata2.mungkin tidak sesuai untuk anda. dikuartirin tersampuk bisikan dajjal Al-massih

      oh senyum <- sila terjun ke blog ni

      Delete
    6. Ketypo-an obe dalam acara penulisan memanglah amat diketahian selama ini. Kerana kemungkinan besar beliau amatlah kebusy-an dlm menguruskan kepelbagaian blog beliau. Kemaafan dari obe amatlah dihargai. Huhuhuhu...Tiada kena-mengena dengan fitnah Al-Massih Dajjal didalam penulisan beliau. :)

      Delete
    7. tak paham ao mr cigarete citerkan..huhu

      Delete
    8. ini lawak.. tarbiyah obe pasal typo same lah mcm tarbiyah kusi meja.. hahahahahaha

      Delete
  4. gempak jugak percutian mcm ni. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails