Thursday 3 May 2012

Serius - Semangat Perkauman Dan Korea Selatan

K-Racist

Sekiranya anda hendak tahu di Korea Selatan baru sahaja selesai menjalakan pilihanraya umum mereka. Antara perkembangan menarik PRU terbaru ini ialah perlantikan seorang imigran menjadi ahli parlimen. Imigran tersebut ialah Jasmine Lee, seorang wanita yang berasal dari Filipina yang kini menjadi warga negara Korea Selatan. Perlantikan beliau mendapat tentangan yang berbaur perkauman di laman sesawang. Jasmine Lee berkahwin dengan seorang warga Korea sebelum menjadi warga negara. Beliau terkenal dengan usaha beliau untuk memperbaiki taraf hidup dan layanan terhadap tenaga kerja asing terustamanya yang berbangsa Filipina. Warga Korea yang rasis menganggap kemenangan beliau dibawah tiket Parti Saenuri akan menyebabkan hak Kpopputera tercabar. Mereka merasa terancam dengan kehadiran lebih 1.2 Juta pekerja asing di tanah tumpah Kimchi mereka.


Soal perkauman sebegini bukanlah sesuatu yang baru di Korea. Sejak dua menjak ini sentimen anti Amerika, Jepun dan China semakin menebal. Warga Korea marah dengan Amerika kerana dikatakan membuli ekonomi mereka. Mereka marah dengan Jepun kerana Jepun menjajah mereka suatu ketika dahulu dan terkini berlaku perbalahan tentang hak milik kepulauan Dokdo/Takeshima. Mereka juga berbalah tentang penggunaan nama "Lautan Jepun" yang merka mahu dinamakan semula ke Lautan Timur. Akhir sekali mereka benci dengan orang Cina kerana dikatakan bangsa jahat dan gemar melakukan jenayah. Sejak dua menjak ini media Korea memaparkan kes pembunuhan rakyat Korea di tangan warga Chinese-Koreans. Di Korea Selatan warga Chinese-Korean dipandang seroang macam kita memandang rendah kepada Indo.



Pihak ekstremis kenegaraan dan Kpopputera bertegas bahawa mereka yang bukan berdarah Korea (walaupun warganegara Korea berketurunan Cina, Jepun etc etc) tidak layak diberi layanan sama rata seperti Kpopputera. Mereka sangat respek kepada pendekatan Nicholasa Sarkozy di Perancis yang mahu mengurangkan jumlah imigran dari Afrika Utara untuk masa depan warga Perancis.



Sangat terkejut juga bila membaca berita ini kerana di Malaysia ramai MELEIS yang mendewakan Korea. Adakah mereka tahu sentimen perkauman yang semakin menular di negara asal bintang Kpop mereka?

On a side note siapa sangka di Korea juga ada pergerakan seakan PERKASA yang mahu hak istimewa diberikan kepada PRIBUMI KOREA. LOL. I think PERKASA dan pihak ekstremis bangsa Korea boleh comolot.

Laporan asal DAUM

14 comments:

  1. Kpopputera ? Ok. Boleh masuk Kamus Dewan Bahasa. Hahahahaha.

    ReplyDelete
  2. bumiputera = malaysia
    kpopputera = korea ~

    hahaha~ korea racist, china republic racist, jepon racist~ ini saya tahu bertahun dulu~ cuba try cina pegi jepon, datang sebagai immigrant, tak boleh hidup langsung~ ini 3 bangsa paling kedekut ilmu pengetahuan dalam dunia ni~ yahudi pon kedekut, tapi at least korang belajar juga teori2 astrophysics kt U - U overseas~

    sepertimana kedatangan indon ke malaysia, begitulah juga cina ke korea~ penduduk negara yang lebih miskin, seharusnya kurang educated, kurang bijak, kurang akal dan akan banyak melakukan jenayah2 di negara yang lebih kaya~

    ReplyDelete
  3. Kpopputera n meleis = now kiss!!

    ReplyDelete
  4. Racist ada di mana2 di dunia ni, selagi kaum pendatang buat taik kat tempat orang.. Sama mcm cina DAP..

    ReplyDelete
  5. mak ai..perempuan gigi jonggang ni pernah belakun flim korea..tak sangka dia betul2 flipino but speaks like a native korean ..

    ReplyDelete
  6. hanya kerana kau baru tahu betapa racistnya negara luar maka secara tiba-tiba kau nak bandingkan pulak racism mereka dengan melayu. melayu tak susah nak berikan warganegara banding dengan Korea dan Jepun. melayu mix blood telah lama jadi PM. iaitu sejak PM yang pertama lagi. jangan bercakap guna lubang jubur.

    ReplyDelete
  7. sudahlah , di filipina , nasib bangsa sendiri tak terjaga..mentang-mentang dah berhijrah ko nak buat taik kat negara orang pulak...apadaaa

    ReplyDelete
  8. Racist tu perlu sbb klau xder racist...bangsa kita dipijak2...skrg xracist pun dah kena pijak...so racist mmg perlu...klau x...habisla...jgn ingat kat amerika sykt xracist ye....diorg laaaagii racist...klau obe yg super perfect melayu ni nak tau pegi la duduk texas dlm sebulan dua....baru ko tau langit tinggi rendah

    ReplyDelete
  9. M'sia pun racist jugak. Golongan pribumi, hanya org asli yang layak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails