Saturday 13 October 2012

Serius Fakta - Apakah Terjadi Kepada Helikopter Airwolf? (12 Gambar)


Stringfellow!

Siri TV Airwolf ialah antara siri TV yang terkenal dari dekad 80an. Bintang utama siri ini ialah sebuah helikopter penggempur yang dikenali sebagai Airwolf. Tahukah anda apa yang terjadi kepada helikopter Ikonik ini setelah siri ini seleasai?

Sebelum itu mari kita ketahui beberapa fakta mengenai Airwowlf. Sebenarnya helikopter supersonik Airwolf tidak wujud. Sebuah helikopter Bell 222A diubah suai untuk rakaman siri ini. Setelah siri ini dihentikan pada tahun 1986 kesemua modifikasi luarannya dicabut dan helikopter ini dijual kepada sebuah hospital di Jerman.

Pada tahun 1992 helikopter ini digunakan sebagai ambulan udara di Cologne bagi membawa seorang pesakit yang mengalami kelecuran teruk. Dalam perjalanan pulang semula ke Berlin helikopter ini terhempas di dalam cuaca buruk. Kesemua tiga orang anak kapal meninggal dunia setelah helikopter ini melanggar bukit. 

Pada tahun 2006 sebuah replika Airwolf dihasilkan untuk Helicopter Headquarters Museum. Setelah muzium ini ditutup replika ini dijual kepada Muzium Penerbangan Tennessee dan anda boleh melihatnya sendiri disitu




Gambar asal The RPF

26 comments:

  1. fust pun boleh.....

    ReplyDelete
  2. we want a movie for airwolf !!!
    at least i want..hee

    ReplyDelete
  3. aku naik meluat asik tgk perkataan 'nah biskut tu'..

    ReplyDelete
  4. Nah roti pulak...

    ReplyDelete
  5. Artikel saya yang lalu telah mengundang begitu banyak komen. Hampir kesemua komen tersebut menghentam PTD. Semua komen menggambarkan PTD sebagai kareer yang paling tidak berguna. Ada sahaja komen negatif yang dilontarkan kepada golongan PTD.

    PTD sememangnya telah dilatih untuk menghadapi komen sebegini. Antara latihan utama yang dihadapi oleh semua PTD adalah menilai diri sendiri tanpa menilai diri orang lain. PTD dilatih untuk mencari kelemahan diri, bukannya mencari kelemahan orang lain.

    Secara hakikatnya, untuk menyertai PTD kebarangkaliannya adalah 1/20,000. Dalam erti kata lain, 19,999 yang gagal menjadi PTD akan terus menghentam PTD. Segala macam tohmahan dan maki-hamun akan dilontarkan kepada PTD.

    Peliknya PTD tidak pernah melawan. Hampir semua skim perkhidmatan lain menghentam PTD. PTD masih bertahan dan terus bertahan. Sebabnya mudah, bukan tugas PTD untuk mempertahankan dirinya, sebaliknya PTD hanya fokus untuk menyumbang kepada negara.

    Kalau dicampur dengan golongan pelaksana yang turut memberi komen dalam blog ini, maka jumlah yang membenci PTD di Malaysia mungkin sama banyak dengan penjawat awam yang menentang kerajaan.

    Peliknya, penjawat awam yang menentang kerajaan ini terus menyambung perkhidmatan sehingga 60 tahun. Jika kita sebenarnya penentang bermaruah, bila kerajaan terus memerintah, kita sepatutnya meletak jawatan. Semua PRU dimenangi oleh kerajaan, golongan penentang ini terus bekerja sambil bersungut tentang keburukkan kerajaan.

    Saya tidak yakin semua yang mengemukakan komen ini mengenali diri saya. Jika mereka mengenali diri saya, pasti mereka tahu mengapa saya menulis sedemikian rupa.

    Saya tidak menghalang anda untuk terus memberi komen. Malah, saya tidak akan menghapuskan komen anda dari blog ini. Saya sebenarnya boleh memilih komen yang mana untuk saya kekalkan. Saya akan terus membiarkan PTD dikritik dan dikomen.

    Saya percaya dengan cara ini PTD akan terus dapat membaiki segala kelemahan diri. Kelemahan perlu dibaiki. Perlu diterima. Perlu diambil secara positif. Hanya dengan kaedah ini, PTD akan terus dapat menyumbang secara efektif dan efesien kepada Malaysia.

    Saya menulis untuk meluahkan pendapat saya. Saya menghuraikan fakta mengikut sudut pandang saya. Saya juga membaca komen anda semua mengikut kefahaman saya. Sebabnya mudah, saya seorang manusia. ADIOSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. aper yg ko merepek ni labu

      Delete
    2. x yah la post lg comment ni, muak aku tgk,sume obe post ko comment dgn karangan ni.pi la jual la artikel ko ni kat paper nanyang siang pau

      Delete
    3. Bersatu Kita Bersatu
      Dengan Setia Berganding Bahu
      Jiwa Teguh Berpadu
      Kita Rumpun Melayu

      Bersama Kita Bersama
      Mendukung Hasrat Semua
      Berjasa Pada Bangsa
      Agama Dan Negara

      Lambang Kita Yang Gagah
      Dipandang Mulia Dan Indah
      "Bersatu, Bersetia, Berkhidmat"
      Cogan Katanya
      UMNO Terus Mara
      Untuk Rakyat Malaysia

      hidup..UMNO

      Delete
  6. Tetiba lagu tema airwolf berlegar2 dlm minda

    ReplyDelete
  7. drama2 dulu serius lebih superior dari drama sekarang seperti airwolf, mcguyver, a-teen, mission impossible, etc... drama sekarang hanya jual perempuan seksi je utk lakukan drama

    ReplyDelete
  8. airwolf
    a-team
    mcguywer
    blue thunder
    knight rider
    gaban
    suria perkasa itam
    thundercat
    aahh miss that all scumbag..
    jeling jeling punya la menjeling, salah jeling senyum sumbing mata naik juling tgk anak keling..

    ReplyDelete
  9. te nene, te ne nene, te ne nene, ne.. ne ne, ne.. ne ne

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni ringtone nokia 3310 ke apa...

      Delete
  10. minta admin cari info pula utk juruterbangnya String fellow Hawk, masih hidupkah dia. saya pun ada "airwolf" kat rumah tapi remote control je.
    Sememangnya suatu ketika dulu "siri airwolf" memang saya amat minati, kerana kagum dengan cara helikopter ini bertempur dengan pesawat pejuang, walaupun pesawat pejuang ini sebenarnya lebih hebat daripada helikopter.

    ReplyDelete
  11. aku sedang donwnload airwolf 3rd season... he he he... sehati sejiwa la kita obe... wakaka

    ReplyDelete
  12. Pelakon utama dia dah mati lama dah. Yg orang tua tu pulak baru je mati baru2 ni.

    ReplyDelete
  13. Bersatu Kita Bersatu
    Dengan Setia Berganding Bahu
    Jiwa Teguh Berpadu
    Kita Rumpun Melayu

    Bersama Kita Bersama
    Mendukung Hasrat Semua
    Berjasa Pada Bangsa
    Agama Dan Negara

    Lambang Kita Yang Gagah
    Dipandang Mulia Dan Indah
    "Bersatu, Bersetia, Berkhidmat"
    Cogan Katanya
    UMNO Terus Mara
    Untuk Rakyat Malaysia

    ReplyDelete
  14. Airwolf pengembangan helikopter bellhuey, kunjungan balasan ya ke blog saya www.goocap.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails