Saturday 13 October 2012

Serius - Kubur Bayi Atas Pokok Di Nepal (15 Gambar)


Hari itu Indonesia Hari Ini Tibet

Semalam kami paparkan amalan pengkebumian bayi di dalam pokok yang dilakukan kaum Toraja. Hari ini mari kita lihat amalan mengantung keranda berisi kanak-kanak di Tibet. Pengkebumian ini dilakukan di daerah Nyingchi dan Kangbei.  Bayi yang meninggal dunia dimandikan menggunakn air bergaram sebelum diletakkan di dalam keranda dan kemudian digantung pada pokok. "Keranda" mereka terdiri dari kotak kayu, bakul anyaman dan juga bekas plastik. Kernada berisi jenazah bayi lelaki diletakkan pada atas pokok manakala keranda bayi perempuan pada bahagian pokok. 

Masyarakat tempatan percaya roh bayi akan lebih mudah naik ke syurga apabila diletakkan di atas pokok. Apabila keranda mereput tulang belulang mereka akan jatuh ketanah dan dibiarkan begitu sahaja. Amalan pengekebumian ini mungkin agak bizarre tetapi jika dibandingkan dengan amalan "Pengkebumian Angkasa" untuk si mati dewasa, ianya tidak berapa mengerikan. I am sure most of you heard of Sky Burials in Tibet right? Now that stuff is just scary!




Laporan asal Deformutilation

13 comments:

  1. xde kerengge ke kat pokok uh???

    ReplyDelete
  2. hujan2 ni apa aktiviti obe?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujan2 ni gantung spender la jwb nya

      Delete
    2. lau gantung atas tu x mkn dek kambing ker?

      Delete
  3. 26st!!!

    sure haunted nak pergi tempat tu byk betul kotak2 ada mayat bayi atas pokok tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak yah cuak~ jin2 kat negara kafir tak kuat~ yang kuat2 semua dok kat negara Islam~

      Delete
  4. Obe better post gadget atau info selebriti, boring lah post jenis macam ni.

    ReplyDelete
  5. Ventozac..post2 yg macam ni la yg bukak sikit minda kita..beri peluang untuk kita belajar and adapt with other culture..nilah yg buat blog ni special..setakat post2 gadjet & celebrity ni belambak blog ada..

    ReplyDelete
  6. love this post. but mr obe. walaupun keduanya terletak d himalaya, tp nepal & tibet (china) adalah dua negara yg berbeza. if u r talking about sky burial, i think its tibet. tp kat tibet jarang sangat nampak hutan or pokok mcm ni. any info about the place in the above pic? thanks.

    *Miss_Anon*

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails