Saturday, 9 March 2013

Serius Indo - Kristus Kase Berkat : Patung Jesus Terbesar Di Asia (10 Gambar)


Jesus of Manado

Monumen Kristus Kase Berkat (Jesus Memberi Berkat) ialah patung Jesus tertinggi di Asia dan patung Jesus terbang terbesar di dunia. Ia terletak di Bandar Manado. Sulawesi Utara Indonesia. Patung ini mula dibina pada tahun 2004 dan siap sepenuhnya 3 tahun kemudian. Patung ini dibina oleh Ir Ciputra, seorang taikun pembinaan dan juga seorang arkitek sebagai monumen mengangungkan Jesus. Beliau menghabiskan 3 Billion Rupiah (RM 1.6 Juta) untuk membinanya Majoriti penduduk Manado adalah beragama Kristian. Dengan kentinggian 50 meter, Kristus Kase Berkat ialah patung Jesus tertinggi Asia dan keenam tertinggi di dunia. Sebanyak 55 tan besi dan gentian logam digunakan bagi membina patung gergasi ini. 

Tahukah anda seniwaiti Normadiah dan Maria Menado berasal dari bandar ini dan kedua-duanya juga beragam Kristian sebelum memeluk Islam? Nama asal Normadiah ialah Edith Sumampouw sementara nama asal Maria Menado ialah Liesbet Dotulong




Laporan asal Wikipedia

48 comments:

  1. Replies
    1. ini semua salah anwar

      Delete
    2. hahaha semuanya salah anuar.najib ajelah yg baik hehehe^^

      Delete
    3. mak ko macai sejati

      Delete
    4. ko macai anwar..org kelantan macai nikajis

      Delete
  2. malam2 mesti shitbrix ingat hantu.. siap tangan kedepan tue.. lolz

    ReplyDelete
  3. patung Jesus tertinggi Asia dan keenam tertinggi di Asia.

    iOkay.

    ReplyDelete
  4. ada besi tercucuk dlm kain yesus..kena sula ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...patung ni butthurt...

      Delete
  5. Patung berhala kat kelantan lagi besar..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu membuktikan tok guru mursyidul am kami sangat perihatin dan bertoleransi terhadap agama kaum lain di negeri kami..jgn hina pemimpin kami kerana kami tak pernah memperlekeh pemimpin kamu. Maka dengan ini sama-samalah kita berdoa moga tok guru dianugerahkan kesihatan dan boleh terus memimpin negeri kelantan sehingga maju..

      gomo tok guru gomo!

      Delete
    2. kita berdoa akan kesihatan pok nik..tp apa yg pok nik mendoakan utk UMNO? siap semayang hajat lagi..ahhh apa pun patung tu kena sula..mmg idea bakal Pm..tak syak lg

      Delete
    3. kenapa nak marah2 ni.kedua2nya org islam dan kedua2nya pemimpin tersohor.jd berdamai jelah.bangsa lain masih2 hormat satu sama lain ni kita org islam dan bangsa melayu pulak masih2 nak tunjuk hebat dan ego.sedangkan bangsa lain gelakkan kita kerana kita bangsa melayu berpecah belah.

      Delete
    4. KORANG NI APSAL SUKA GADUH SANGAT..EHH MACAM SIAL LA PUIHHH...PRANGAI MACAM BUDAK2...AKU SUMPAH SATU KETURUNAN KO JADI ORG KELANTAN BARU PADAN MUKA KO...HAHAH MAK KO MUKA MCM ORG KLANTAN..KEKEKE

      Delete
  6. masa tgh terbang ni muka patung tu senyum bangga la...
    tapi bila tiang patah gerenti mata patung tu terbeliak mulut ternganga...

    ReplyDelete
  7. sembang sume nak kencang.bila negara kena serang, sembahyang hajat x pegi pon.mana perkosa?mana gelombang merah?mana mat2 motor berarak?persatuan silat pon dok mengamuk depan kompleks kerajaan,siku2 pintu cermin apehal?dah terer, himpun la ahli, sama2 bantu.ni tak, sibuk melalak,sembahyang hajat simple pon tarak.hormat la sikit pada mereka2 yg tgh bersedih ni.ringankan la kerja polis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. muka mak ko macam rosmah...heheh grau2 je bro... mak ko org kelantan kan???ngaku jelah..hehehe

      Delete
    2. tah..bawak skali geng baju kuning skali..tendang polis je berani..time mcm ni semua nyorok

      Delete
    3. i love rosmah..i fap to her..she's like my kelantan mother that i never have

      Delete
  8. tahniah indonesia. malaysia juga mempunyai patung buddha terbesar di asia tenggara. way to go, islamic countries! lulz

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah..only in kelantan, ko ada?

      Delete
  9. and their god stucked up in the air with steel in the butthole,macam satay

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm real kelantan, always butthurt...

      Delete
  10. Yesus actually seorang Yehudi dan berkulit gelap (melalui kajian DNA)~ tetapi di seluruh dunia menggambarkan Yesus sebagai berkulit putih~ :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa kau repek ni tolol?

      Delete
    2. maafkan saya, bukan berkulit gelap, tapi berkulit sawo matang (thanks to anon 2013-3-10 12:52)~ gambaran yang ditunjukkan seluruh dunia seolah2 Nabi Isa/Jesus/Yesus adalah berkulit putih seperti orang2 Eropah, sedangkan dia adalah orang Yehudi/Yahudi/Jews~

      Delete
  11. dalam Hadith Rasulullah Saw bersabda Nabi Isa As berkulit sawo matang...kepada saudara/saudari Islam adalah lebih baik kita mantopkan akidah kita dan mempelajari ilmu agama Islam daripada asyik dok salahkan orang bukan Islam akibat kelemahan kita sendiri..Rasulullah Saw mendidik para sahabat dengan cara memperkukuhkan iman,bantu membantu,berakhlak baik dan mendidik sahabat mengenali perkara yang haq dan batil..tidak pernah sesekali Rasulullah Saw menyalahkan agama lain..ketika tentera Islam tewas di medan Uhud Rasulullah Saw tidak menyalahkan tentera Mushyrikin kerana menggunakan taktik kotor sebaliknya Rasulullah memberi amaran dan pengajaran kepada tentera Islam akibat mengingkari arahan ketua yakni Rasulullah Saw...anyway orang yang hangpa dok kutuk tu la(TGNA)yang dok mendidik dan mengajaq Quran dan Sunnah kepada rakyat dia

    ReplyDelete
  12. patung berhala harus dimusnahkan dgn serta merta. ia akan merosakan akidah umat islam . bukan umat melayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang islam yang bodoh, patung pulak yang kena

      Delete
  13. kepada anonymous 10 March 2013 12:52

    sebelum cakap tu pakai akal la.disebabkan segelintir Umat Islam macam hang la Agama Islam disalah erti.Dalam Al Quran Allah melarang umat Islam mencerca sembahan dan berhala kaum musyrikin kerana akibatnya mereka akan mencerca Allah disebabkan kejahilan mereka.dalam Hadith sohih Rasulullah Saw melarang umat Islam merosakkan rumah ibadat orang bukan Islam dan berhala sembahan mereka.Ketika para sahabat duduk di Mekah berhala berada di keliling Kaabah dan di sekitar Mekah tapi mengapa iman para sahabat tidak goyah walau sedikit pun.sesetengah orang Islam dok nampak berhala orang bukan Islam tapi bagaimana pulak dengan berhala dalam rumah Umat Islam itu sendiri?sesetengah rumah orang Islam dok simpan patung dan poster atau gambar yang ditampal di dinding rumah dengan tujuan mengagung agungkan yang boleh membawa kepada syirik.jika seseorang Islam itu menganggap membaca bible akan merosakkan akidahnya ia juga boleh membawa kepada syirik kerana meragui kemukjizatan Al Quran tetapi sebaliknya dia mempercayai bible mampu merosakkan akidahnya dan menghakis kemukjizatan Al Quran kerana beriktikod/mempercayai bible lebih hebat daripada Al Quran. aku kadang2 sedih dengan mentaliti umat Islam Malaysia terutama Melayu.orang bukan Islam nak masuk masjid tak boleh,nak dengar ceramah agama tak boleh,nak baca Quran tak boleh,tapi dok cop orang tu kafir..tak mustahil di akhirat orang bukan Islam tu ada hujah untuk menyelamatkan diri dia di hadapan Allah Taala kerana orang Islam sendiri yang halang Islam sampai kepada dia manakala kita yang Islam ni takdak hujah yang kukuh nak menjawab di hadapan Allah..Allah berfirman dalam Quran "Allah tidak akan mengazab sesuatu kaum melainkan setelah diutuskan Rasul(Islam) kepada mereka"

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh silap bukan anonymous 10 March 2013 12:52 tetapi kepada Anonymous 10 March 2013 14:04

      Delete
    2. aku kafir aku ok..dan mak aku bkan org kelantan :)

      Delete
    3. Salah tu.. Sebenarnya kalau dalam daulah islam, non-muslim tak dibenarkan menzahirkan amalan agama mereka... Kalau nak bina patung besar2 boleh, tapi kene pagar tinggi2 supaya tak dilihat oleh orang ramai.. Nak sembahyang cara agama mereka boleh, tapi tak boleh sampai diketahui umum, dgn kata lain, mesti sembunyi2... Islam dah bagi kebebasan beragama, dlm erti kata lain, orang non-muslim tak di paksa masuk islam... Tapi tak bererti mereka dibenarkan menzahirkan agama mereka... Tapi tu semua bila Khilafah bangkit nanti la baru diterapkan undang2 macam tu...

      Zaman pemerintahan demokrasi ni, tak ada la undang2 mcm tu.. Sebab demokrasi tu ideology kuffur... Sebab tu undang2nya tak pikir dan tak terkait bab halal haram...

      Delete
    4. apa la klise sgt ko ni anon 1732, kalau tgok realitinya org kapir ni je yang sibuk masuk campur urusan agama islam, mcm kapal singh le ko ni. komuniti kat taman aku rilek je, org kapir nak dengar ceramah, nak masuk kaw masjid, takde hal je tp ada hadnya utk menjaga maslahat ummah, fikiran jumud ko tu je mengcopkan semua org sama.

      Delete
    5. kahkahkah yang kata jika hudud dilaksanakan negara akan huru hara bukan kapir tapi melayu Islam.yang keluar media orang kapir takleh masuk masjid tu apebende?yang ulama kerajaan keluar fatwa haram itu haram ini yang berlawanan dengan dalil tu apekehey?ulama kerajaan kata siapa sokong orang kapir guna kalimah Allah maka dia telah murtad,kalau macam tu macam mana pulak Rasulullah dan khulafa arrasyidintak larang yahudi dan nassrani guna..apa ulama kerajaan ni dapat wahyu baru ka sampai nak mengkapirkan orang?setiap kali orang bukan Islam duduk di arab sering kita dengar pengislaman beramai ramai seperi tentera2 korea dan buruh2 asing.awat di malaysia dah lebih 50 tahun orang islam dan bukan islam duduk bersama tak pernah dengaq lagi perkara macam ni?orang barat berduyun duyun masuk Islam tapi di Malaysia makin ramai orang jauhi Islam..kah kah kah ini semua salah karpal

      Delete
  14. assalamualaikum...wah...hebat2..hujah2..ko.orang...

    ReplyDelete
  15. Mohon geng2 malingsia jangan maling sama kita punya yesus

    ReplyDelete
  16. gilos!!

    Come visit
    http://www.designtobuild.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. nak jpa tuhan dorg takyah masuk syurga. leh g indon jek

    ReplyDelete
  18. fuck islam melayu! fuck Allah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau la fuck bahlollllllllllll...........

      Delete
  19. ape nak heran, kat kelantan bercambah patung, berdiri? bersila? berbaring?

    posisi kamasutra je takdak lagi... kah kah kah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails