Tuesday, 5 March 2013

Serius Konsep - Isolee : Chalet Mesra Alam Berkonsepkan Pokok (10 Gambar)


Rumah pokok moden

Frank Tjepkema ialah seorang jurureka yang berasal dari Belanda. Beliau menghasilkan konsep chalet mesra alam yang diberi nama Isolee di bawah. Chalet setinggi 3 tingkat ini mempunyai kesemua keperluan harian tetapi dibina supaya tidak meninggalkan impak terhadap alam sekitar. Pada bahagian atap Isolee terdapat panel solar yang kelihatan seperti sebatang pokok. Konsep terbuka Isolee meumudahkan peredaran udara dan kemasukan cahaya. Ini mengurangkan pergantungan kepada kuasa elektrik. Nice. Kalau rumah betul macam ini ok jugak. Agak chill 




Laporan asal Dezeen

45 comments:

  1. Replies
    1. kimak r ko kroo...bg la ak 1st sial..xpnah rse nkmat 1st

      Delete
    2. Mungkin boleh di hantar pada Perumahan Malaysia untuk jadikan konsep Rumah PPRT 1 Malaysia.

      ##Pemikiran Berahi Anonymous - BANkami

      Delete
    3. mak ko org kelantan babi cibai lahanat
      bapak ko suku kaum batak sakai

      Delete
    4. INI SEMUA POYOOOOO
      LEBIH BAIK AKU LAYAN CERITA CIKGU SURAYA LG BAGUS

      Delete
    5. CIKGU SURAYA kepala bapak!! kau!..bodo hidup tgk porn je tau!!!//

      Delete
    6. oii!!!! org yg dok kutuk kelantan tu aku detect kau ..kalau kena pukul tgh jalan jgn tanya apahal..

      Delete
    7. KELANTANESE BUTTHURT JUBO SEDIH PEDIH...WAKAKAKAKAKA
      BODOH PUNYA BABI KLANTAN ATAS AKU NI..
      MENTALITI TAHAP ORANG KELANTAN

      Delete
    8. orang kelantan memang pukimak anjing, pergi mampos la korang semua dijajah kesultan sulu..puuiiii!

      Delete
    9. muka mak kau mcm org kelantan
      bodoh punya kelantan hanjeng

      Delete
    10. haha!! bangsat!! aku bkan org kelantan ..sini dtg KL aku pecah kepala kau ..PUNDEK!!!!!!!

      Delete
    11. Umumnya banyak masyarakat yang berpresepsi salah mengenai Sepeda Motor Bermesin Injeksi ( tentang cara kerja mesin injeksi lihat artikel sebelumnya Sepeda Motor Bebek Injeksi Kencang dan Irit Jupiter Z1 ). Ada yang bilang perawatanya susah, biaya perawatanya mahal, mesin cepat rusak dan lain-lain. Padahal Cara Merawat Sepeda Motor Bermesin Injeksi sangatlah mudah. Berikut akan saya berikan 5 langkah mudah merawat sepeda motor bermesin injeksi :

      1. Cek selang saluran bahan bakar minimal setelah motor menempuh jarak 2.000 kilometer

      Injektor berfungsi menyemprotkan kabut bahan bakar dengan tekanan tinggi ke mesin yang takaran dan waktunya diatur oleh peranti Electronic Control Unit (ECU).

      Selain berperan penting dalam menentukan proses pembakaran di ruang bakar mesin, peranti ini juga sangat menentukan boros tidaknya konsumsi bahan bakar sebuah motor. Namun, ketepatan sistem kerja itu juga tergantung komponen lain, termasuk selang dan pompa bahan bakar.

      Bila selang kotor atau bocor, maka kerja injektor tidak akan maksimal. Oleh karena itu, selang wajib diperiksa setelah motor menempuh jarak 2.000 kilometer.

      2. Cek Pompa Bahan Bakar Bila sepeda motor telah lebih dari 50 ribu kilometer atau kelipatannya

      Bila sepeda motor telah lebih dari 50 ribu kilometer atau kelipatannya, maka sebaiknya dilakukan pemeriksaan pompa bahan bakar.

      Mendeteksi gejala masalah di peranti ini cukup mudah. Caranya, hidupkan mesin motor di tempat yang tidak bising, kemudian dengarkan di bagian tangki apakah ada suara mendenging atau mendesing.

      "Jika terdengar ada suara mendesing, berarti filter fuel pump terganggu," terang Zainal.

      Bila hal itu terjadi, maka Anda harus membersihkannya dan sekaligus menguras tangki bahan bakar. Melalui cara itu, Anda akan mendapatkan hasil yang lebih maksimal.

      3. Pastikan Ketepatan Posisi Klep Injektor

      Meski waktu dan tekanan ke klep diatur oleh ECU yang telah diprogram oleh pabrikan. Namun, tak jarang posisi klep mengalami perubahan karena berbagai penyebab.

      Oleh karena itu, agar kerja injektor benar-benar tepat, maka pastikan klep berada posisi yang tepat. Artinya, tidak terlalu renggang dan juga tidak terlampau rapat.

      Bila terlalu renggang maka asupan bahan bakar ke peranti itu berlebih dan sebaliknya bila terlalu rapat. Akibatnya, semprotan kabut bahan bakar ke ruang bakar juga tidak ideal seperti takaran dari pabrik.

      Walhasil, proses pembakaran tidak sempurna dan tenaga mesin loyo atau motor boros bahan bakar. "Orang sering tidak menyadari bahwa akar masalahnya ada di klep ini. Karena percaya telah diatur ECU," tandas Zainal.

      4. Periksa Rutin Busi dan Bersihkan Filter Udara

      Busi merupakan pemantik api yang dibutuhkan saat proses pembakaran di ruang bakar. Ketepatan pantikan api dari busi dengan semburan bahan bakar yang bercampur udara di ruang bakar sangat menentukan sempurna tidaknya proses pembakaran.

      Delete
    12. Penyebab ban sepeda motor benjol salah satunya terbentur pada jalanan berlubang. Cara mencegah ban benjol itu tidaklah sulit dan biasanya ban benjol sering terjadi pada jenis tubeless.

      Motor Kawasaki kesayangan Anda mengalami benjol pada ban? Ini mungkin karena jalanan berlubang yang Anda lewati membentur ban sehingga kawat yang membentuk struktur ban putus. Ditambah kondisi tekanan angin kurang, maka permukaan ban pun jadi benjol.

      Biasanya ban benjol tersebut mengakibatkan getaran keras yang dirasakan pada setang saat melaju kencang. Motor juga terasa melonjak-lonjak saat jalan pelan sekitar 10 km/jam.

      Berikut adalah tips mencegah ban benjol:
      1. Hindari jalan ban berlubang. Bila terpaksa harus melewati, jangan melakukan pengereman, agar mencegah pemusatan bobot sepeda motor dan penumpang di ban depan. Efek benturan semakin besar ketika bobot memusat di depan dan ini mengakibatkan kawat ban (depan) putus.

      2. Secara rutin, lakukan pemeriksaan tekanan angin ban, jangan sampai di bawah standar. Jika tekanan angin kurang dan sering menabrak lubang, benjolan yang sangat besar bisa saja terjadi.

      3. Sebaiknya Anda menghapal rute yang akan dilewati. Bila Anda belum mengetahuinya, jangan memacu sepeda motor terlalu cepat.

      4. Ganti segera ban yang benjol demi keselamatan Anda. Jangan membiarkannya sebab bila diisi lagi dengan tekanan angin yang lebih tinggi, ban bisa meledak!

      Delete
    13. ................................................_¸„„„„_
      ........................................„--~*'¯.......'\
      ..................................... („-~~--„¸_....,/ì'Ì
      ................................¸„-^"¯ : : : : :¸-¯"¯/'
      ........................¸„„-^"¯ : : : : : : : '\¸„„,-"
      **¯¯¯'^^~-„„„----~^*'"¯ : : : : : : : : : :¸-"
      .:.:.:.:.„-^" : : : : : : : : : : : : : : : : :„-"
      :.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: : : : : : : : : : ¸„-^¯
      .::.:.:.:.:.:.:.:. : : : : : : : ¸„„-^¯
      :.' : : '\ : : : : : : : ;¸„„-~"¯
      :.:.:: :"-„""***/*'ì¸'¯
      :.': : : : :"-„ : : :"\
      .:.:.: : : : :" : : : : \,
      :.: : : : : : : : : : : : 'Ì
      : : : : : : :, : : : : :
      "-„_::::_„-*__„„~"

      Delete
    14. AKU SUMPAH 1 FAMILI KAU JADI ORG KELANTAN

      Delete
  2. 1 MALAYSIA!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU SUMPAH MAK KAU JADI ORG KELANTAN

      Delete
    2. Penyebab ban sepeda motor benjol salah satunya terbentur pada jalanan berlubang. Cara mencegah ban benjol itu tidaklah sulit dan biasanya ban benjol sering terjadi pada jenis tubeless.

      Motor Kawasaki kesayangan Anda mengalami benjol pada ban? Ini mungkin karena jalanan berlubang yang Anda lewati membentur ban sehingga kawat yang membentuk struktur ban putus. Ditambah kondisi tekanan angin kurang, maka permukaan ban pun jadi benjol.

      Biasanya ban benjol tersebut mengakibatkan getaran keras yang dirasakan pada setang saat melaju kencang. Motor juga terasa melonjak-lonjak saat jalan pelan sekitar 10 km/jam.

      Berikut adalah tips mencegah ban benjol:
      1. Hindari jalan ban berlubang. Bila terpaksa harus melewati, jangan melakukan pengereman, agar mencegah pemusatan bobot sepeda motor dan penumpang di ban depan. Efek benturan semakin besar ketika bobot memusat di depan dan ini mengakibatkan kawat ban (depan) putus.

      2. Secara rutin, lakukan pemeriksaan tekanan angin ban, jangan sampai di bawah standar. Jika tekanan angin kurang dan sering menabrak lubang, benjolan yang sangat besar bisa saja terjadi.

      3. Sebaiknya Anda menghapal rute yang akan dilewati. Bila Anda belum mengetahuinya, jangan memacu sepeda motor terlalu cepat.

      4. Ganti segera ban yang benjol demi keselamatan Anda. Jangan membiarkannya sebab bila diisi lagi dengan tekanan angin yang lebih tinggi, ban bisa meledak!

      Delete
  3. ini semua salah umno.

    ReplyDelete
  4. Oh, ini juga konspirasi dan sandiwara terancang UMNO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi matila Tian Chua, pengkhianat DAP

      Delete
  5. aq yakin umah niey xleh pki kat tmpat angin kuat.....slalu kne ribut.....ikut pusat graviti rumah niey mmg x kukuh.....

    klu tiang piling ok la...banjir pown selamat....

    hidup BN, anon atas niey amek br1m x?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon atas tu macai UMNO.

      Delete
    2. anon atas ni mesti macai azhar idrus.

      Delete
  6. anon atas aku pencacai dap.

    ReplyDelete
  7. cemana structural untuk solar panel tu?

    nak cast seketul kah bumbung dengan structure tu?

    =|

    ReplyDelete
    Replies
    1. kitorang soalan kena mengena dgn entry tak main la..bro
      baik kita gaduh pasal umno bn pkr kelate semua....
      lalalala....
      sementara anon boleh pakai ni

      Delete
    2. hahaahahaha ok2 sila2. aku tak pandai pepolitik ni hehehe..

      Delete
  8. pintu kecik pun tak larat nak buka tutup inikan pintu yg besar gedabak camtu....

    ReplyDelete
  9. perumahan PR1MA mcm reban ayam...
    semua salah umno dan macai...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. najis nik ajis detected!

      Delete
  10. maka kes menghendap dan kecurian pun meningkat, chill pale hotak ko

    ReplyDelete
  11. mesra la sangat tuhh

    - Admins Blog 3 Dalam 1

    Berita Terkini Pencerobohan Lahad Datu, Perkembangan Militan Di Lahad Datu - Kisah Seluruh Dunia

    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAK KAU MONYET KELANTAN

      Delete
  12. http://wbaloqliat.blogspot.com/2013/03/gempak-sangat-cool-budak-6-tahun-menari.html

    ReplyDelete
  13. canggih, tapi nampak sempit la..
    confirm tak selesa..


    MY PHOTOGRAPHY BLOG
    ...........
    http://www.cikgunabil.com

    ReplyDelete
  14. Replies
    1. kelantan pukimak

      Delete
  15. undi pas masuk syurga

    ReplyDelete
    Replies
    1. cai ajis detected !

      Delete
  16. Takde post baru ke, haram jadah punye kelantan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sialan lu kutuk kelantan, aku sumpah 1family kau jadi org kelantan, hidup kelantan, hidup 1kelantan..

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails