Tuesday 2 September 2014

Serius Cool - Sekolah Terapung Di Bangladesh (14 Gambar)


Kerana Perubahan Cuaca!

Bangladesh ialah antara yang terendah di dunia dengan majoriti negara ini terletak di bawah paras laut. Akibatnya apabila berlaku taufan Bangladesh akan mengalami masalah banjir teruk yang mengakibatkan kehilangan ribuan nyawa.

Bangladesh kini mengalami sebuah lagi masalah yang besar iaitu kenaikan paras air laut akibat kutub yang mencair. Menjelang 2050 dianggarkan 30% negara ini bakal ditenggelami air. Oleh itu membina struktur kekal adalah tindakan sia-sia. Di bawah ialah sebuah sekolah terapung yang mampu menempatkan 30 orang murid kanak-kanak dan dewasa. Sebanyak 22 sekolah terapung berkuasa solar ini wujud di Bangladesh dengan jumlah murid melebihi 1000 orang. Ia dilengkapi dua kelas, sebuah perpustakaan dan makmal komputer.

Di masa hadapan lebih banyak sekolah sebegini akan dibina bagi memastikan kanak-kanak akan masih mampu ke sekolah walalupun Bangladesh semakin tenggelam. 






Sumber FastCo 

2 comments:

  1. BUAT ROSAK LAGU MERDEKA. AMOI BABI NI DITAHAN ANAK MUDA MELAYU DAN DIBOGELKAN . KESIAN ! http://fzzj.readthisstory.net/my-809630-5704

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails